|
Hei kaikille, On todella innostavaa seurata keskustelua aiheeseen liittyen. Kommenteista heijastuu hyvä luottamus miekkailuun, seuratoimintaan ja terve kriittinen tarkastelu siitä miten voisimme olla vieläkin parempia. Erinomaista!
Meidän jokaisen panos - jokaisen harrastajan, kilpailimiekkailijan, valmentaja, toimitsijan, seura-aktiivin, työryhmän jäsenen, seuran hallituksen jäsenen, seuran puheenjohtajan panos on tärkeä. Jokaista on kunnioitettava ja jokaisen osuutta toiminnassa arvostettava. Siten miekkailun piirissä on oltava nolla toleranssi haukkumista ja nimittelyä vastaan. Sen mukaisesti ketään joka hyvän urheiluhengen yrittää ja osallistuu kisoihin ei pidä haukkua turistiksi tai millään muulla nimellä. Kannattaa ottaa tässä asiassa aina minuun yhteyttä. Ketään ei saa kiusata tai vähätellä miekkailun piirissä.
Keskustelussa on tuotu esille mikä on varmuusaste sille että liittomme valtionavustus nousisi yhdistymisen takia nykyisestä 64.200 eurosta yli kaksinkertaiseksi 130.000-150.000 euroon. Kyseinen arvio perustuu keskusteluihin Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä SLU:n edustajien kanssa. Arvion luotettavuuden harkintaan on osallistunut myös yhdistymisselvityksen asiantuntijajäsenenä toiminut Suomen Ladun toiminnanjohtaja Eki Karlsson, joka pitää lukua luotettavana. Mainittakoon tässä yhteydessä että Karlsson ei henkilökohtaisesti kannata liittojen yhdistämistä.
Yhdistymisneuvottelujen taustalla on Opetus- ja kulttuuriministeriön halu tukea toiminnallisesti vahvempia liittoja. Siksi se kannustaa liittoja tutkimaan eri vaihtoehtoja siten, että aikaansaataisiin urheilutoiminnan laadun ja ammattimaisuuden lisäämistä. Tässä ministeriössä uskotaan vahvasti suurempien yksiköiden tuomaan voimaan ja tästä syystä ministeriö myös kohdentaa valtionavustuksia erityisesti yhdentymistyöhön lisäämällä yhdistyneen liiton valtionavun määrää merkittävästi. Huomioitavaa on siis ettei ministeriön kannustus liittojen yhdistymiseen liity julkisten rahojen säästöön eikä OKM pakota liittoja yhdistymään. Päinvastoin, ministeriö haluaa vahvistaa kansalaistoimintaa ja kanavoida liikunnan kansalaistoimintaan osoitettua määrärahalisäystä muun muassa yhdentymisprosessien tukemiseen.
Yllä esitetty kannanotto on lähetetty liiton seuroille yhdistymiseen liittyvän materiaalin saattena ja sen sisältö hyväksytetty ministeriöllä.
Näkisin että kysymys kyseisen korotetun valtionavustuksen toteutumisesta on kuitenkin oleellinen ja siten olisin taipuvainen suosittelemaan että syyskokous harkitessaan yhdistymisen ehtoja ja jos lopulta päättää että esitetyt perusteet ovat yhdistymistä tukevia, tulisi päättäessään myönteisesti tehdä kyseinen päätös ehdollisena siten että hallitus valtuutetaan allekirjoittamaan yhdistymissopimus vasta sen jälkeen ja sillä ehdolla että olemme vastaanottaneet virallisen vahvistuksen että vuoden 2011 valtioavustus on vähintään 130.000 euroa. Kyseinen vahvistettu päätös valtionavusta vastaanotetaan todennäköisesti vasta syyskokouksen jälkeen, tammikuussa 2011.
Leo Pakkala toi esiin kysymyksen yhdistysmissopimuksen liitteenä olevasta indeksikorotusmallista (Liite_3_Indeksikorotusmalli-20101021.pdf). Arvioisin että esille nostettu kysymys laskelmassa esitetys 5-ottelijoiden määrän kaksinkertaistumista näyttää perustuvan väärinkäsitykseen. Kyseisessä liitteessä esitellään miten jakosuhde muuttuu erilaisisa tilanteissa. Tarkasteltavana vaihtoehtoina on tilanne jossa 5-ottelu kasvaa voimakkaasti ja toisena tarkasteltavana hypoteesina että miekkailu kasvaa merkittävästi. Kyseisessä mallissa ei oteta kantaa vaihtoehtojen todennäköisyyteen. Mallissa ainoastaan tarkastellaan millä tavoin indeksin laskukaava käyttäytyy erilaisilla luvuilla pyrkimyksenä varmistaa että erilaisissa epätodennäköisissäkin vaihtoehdoissa laskukaava heijastaa kehitystä mikä olisi oletettavaa Opetusministeriön määrärahan kehittymisessä suhteessa harrastajamäärään. Tarkempaa kommentointia lukujen käyttäytymisestä löytyy vastauksistani, jotka on lähetetty 24.10.2010 22:20 ja 13.10.2010 21:39
Keskustelussa oltiin myös huolissaan liiton hallinnon kasvattamisesta. Yhdistymismallin toteutuessa ja valtionavun noustessa miekkailun työryhmien käytössä olisi enemmän rahaa ja hallintoon ei käytettäisi enemmän rahaa kuin tällä hetkellä. Hallinto kasvaisi, mutta kasvu johtuisi 5-ottelijoiden tuoman tulorahoituksen ja hallinnon yhdistymisen kautta. Tarkempi vastaukseni aiheeseen löytyy viesteistä jotka lähetetty 13.10.2010 21:39 ja 14.10.2010 10:11
Esitetyssä tukimallissa miekkailun ja 5-ottelun operatiivine toiminta pidetään erillään. Samoin kyseisten lajikohtaisten toimintojen itsenäinen tulorahoitus. Siten osallistualla miekkailutoimintaan liiton jäsenseura tai miekkailija ei tue 5-ottelua tai päinvastoin. Lliitolla olisi yhteinen hallinto ja kaksi tulosyksikköä (miekkailu ja 5-ottelu). Tällöin valtion tuesta vähennettäisiin hallintokulut (toiminnanjohtaja, valmennuspäällikkö, toimisto ym.) ja jäljelle jäävä osuus jaettaisiin tulosyksiköille jakosuhteella: miekkailulle 60% ja 5-ottelulle 40%. Kyseiset tulosyksiköt toimisivat itsenäisesti samoin kuin erilliset liitot nykyisin. Tulosyksiköillä olisi myös omat perinteiset tulorahoituksensa. Siten nykyiset miekkkailuun ohjautuvat tulot eivät ohjautusi 5-ottelulle ja päinvastoin. Samoin kumpikin lajiyhteisö itse vastaisi omasta toiminnan aktiviteetista. Yhteisiä olisivat siis vain hallinto, seurat, hallitus ja yleiskokous. Jokainen seura päättää tietenkin itse siitä harjoitetaanko siellä säilää, florettia, kalpaa tai 5-ottelua. Tarkempi pohdinta aiheeseen liittyen ja operatiivisen toiminnan periaatteista löytyy aikaisemmin mainitusta viestistä 7.10.2010 19:26.
Olen jo aikaisemmin vastannut kattavasti kommentteihin joita on nostettu esille, mutta kertauksen vuoksi ohessa tiivistelmä kyseisistä keskusteluaiheista:
1. Miksi jakosuhde 60/40? ================== Lainaus viestistä, joka lähetetty: 24.10.2010 22:20 "Tarkastellessa miekkailun ja 5-ottelijoiden rahajakaantumista 60 % ja 40% suhteella kannattaa huomioida että kyse on rahasta jonka Opetusministeriö ohjaa kyseisille järjestölle. On kohtuullista tämän osalta noudatata tuen antajan painotusta ja toivomusta. Esitettävään yhdistymismalliin on kirjattu indeksitarkistus, joka varmistaa sen että miekkailun kasvaessa merkittävämmin kuin 5-ottelu, tulee miekkailun käyttöön merkittämpi osuus valtion tuesta - joka on todennköisesti kyseisessä tilanteessa suurempi harrastajamäärän kasvun myötä. Siten ehdotetun mallin mukaisesti jos miekkailun harrastajamäärä kasvaa kaksinkertaisesti ja lisenssien määrä nousisi yli 700 lisenssiin olisi miekkailun osuus 69% ja 5-ottelun 31% joka todennäkäisesti vastaisi kasvaneen valtionavun jälkeen nykyistä 5-ottelun vastaanottaman valtionavun määrää. Tarkempi indeksikorotuksen peruste ja laskentamalli löytyy seuroille jaetusta materiaalista."
2. Sponsorit ================== Lainaus viestistä, joka lähetetty: 24.10.2010 22:20 "Vertaillessa liiton toiminnan laajuuttaa kannattaa ottaa vertailukohdaksi vertailuun soveltuvia yksiköitä. Kannattaa muistaa että Svolilla on 125.000 jäsentä joka on merkittävästi enemmän kuin miekkailun 2.000 jäsentä. Luisteluliitolla on 4.000 lisenssiä joka on huomattavasti enemmän kuin miekkailun 400 lisenssiä. Tulorahoituksen osalta soveltuvia on mm. pohjoismaiset miekkailuliitot ja kansallisesti mm. judo ja paini, jotka on otettu huomioon liiton tekemässä ja seuroille lähetetyssä tulorahoitusvertailussa. Judossa ja painissa on harrastajia 11-12.000 ja näkisin nämä erinomaisina vertailukohtina kun pyrimme määrittelemään miten onnistumme harrastajamäärän ja tulorahoituksen kasvussa kohti 10.000 harrastajaa. Kyseisen seuroille lähetetyn analyysin, sekä laajemmin kansainvälisille miekkailuliittoille tehtyjen haastattelujen perusteella voidaan todeta että sponsorirahoituksella ei ole ensisijaista merkitystä tulorahoituksen kehityksessä. Tärkeimpänä tulorahoituksen tulevan kasvun indikaattorina voidaan pitää harrastajamäärän kasvua. Tämä voidaan todeta myös tarkastelemalla toteutunutta trendiä miekkailun tulorahoituksen ja harrastajamäärän kasvun osalta viimeisen kuuden vuoden aikana. Siten meidän kannattaa pysyä nykyisessä strategiassa ja keskittyä harrastamäärän kasvattamiseen, joka lisää tulorahoitusta lajille - joka lisää henkilötyövuosien määrää miekkailussa. Hallitus ehdottaa että harrastajamäärän, sekä henkiöstötyövuosien lisäksi nostamme keskeiseksi tavoitteeksi miekkailun näkyvyyden, joka edestauttaa kahta muuta edellä mainittua tavoitetta. Tarkempi esitys strategian päivityksestä on lähetty seuroille tiedoksi viime viikolla."
|