Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliitto

Finlands Fäkt- och 5-kampsförbund - Finnish Fencing and Pentathlon Association
Tänään on 31.10.2025 1:01

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 6.9.2005 18:26 
Poissa
Site Admin

http://www.hbl.fi/cgi-bin/mediaweb?News ... juttu.html

HBL 6.9.2005

"Koroknáy-Pál siktar på bra placering

Svårt att värja sig för värjan

För att undgå en stöt i fäktning måste man vara smidig. För att själv få in en träff måste man vara taktisk. András Koroknáy-Pál, 29, har stor färdighet i sporten. Nyligen blev han nordisk mästare på värja. Nu siktar han på en bra placering i VM.

FäKTNING
- Om någon hade sagt för fem år sedan att jag står som nordisk mästare 2005 hade jag inte trott på det. Men det här visar bara att sporten sakta men säkert utvecklas i landet, säger András Koroknáy-Pál som representerar Helsingfors Fäktare.
Finlands fäktningsförbund kämpar med precis samma problem som and-ra små förbund. Förebilder är viktiga både för att få synlighet och för att locka nya utövare.
András har länge hängt med i sporten. I dag är han en av förbundets främsta mannekänger. Finsk mästare, nordisk mästare och en hygglig placering på EM-nivå. Det är gångbara prestationer. I VM siktar han på placeringar 16-32.
- Redan det skulle vara en fin framgång.
Finlands fäktningsförbund har drygt 1 300 utövare, 300 har licens och 80 procent av alla utövare har valt värja, som är det populäraste vapnet.
- Värjan är lätt och ute i Europa har den stor genomslagskraft, säger Eki Karlsson, verksamhetsledare på fäktningsförbundet.

Lugn och ro

För András var varken idrottsgren eller vapen svåra att välja. Pappan kommer från Ungern. Ett land som under åren fostrat många framstående fäktare. Där har också sporten en helt annan status än den har i Finland.
- Jag var tio år när jag började och jag ångrar inte mitt val av idrottsgren, säger András.
I EM-turneringen fick han en skada i foten.
- Jag tvingades vila i två månader. Då kunde jag inte syssla med annat än vattengymnastik och simning. Men samtidigt hade jag en möjlighet att också fundera på annat än fäktning. Det var både viktigt och nyttigt.
Efter skadan började han bygga upp konditionen igen.
- Hittills har det gått bra och som bäst finslipar jag tekniken.
András säger att fäktning är en gren där det behövs en mix av snabbhet, rytm, explosivitet och styrka.
- En stark handled är ett måste. Fäktning är en man mot man-sport. Det krävs mental styrka.
Under åren har han skaffat sig värdefull rutin.
- När jag var yngre gjorde jag massor av misstag på tävlingar. Nu har jag betydligt större erfarenhet. När jag ser våra ungdomar fäkta märker jag att de gör precis samma fel som jag gjorde. Här kan jag hjälpa dem mycket på våra träningar.

EM tuffare än VM

András tränar två gånger per dag sex gånger i veckan.
- Min arbetsgivare och min fru ställer helhjärtat upp för mig. Annars skulle det inte fungera.
András är nöjd med insatsen i EM. Det är en betydligt hårdare turnering än VM, som inleds på onsdag i Leipzig i Österrike.
- I Europa finns de bästa fäktarna. I VM kan man få en motståndare från vilket land som helst. Ofta varierar nivån kraftigt.
Han säger att en av hans starkaste sidor är att analysera motståndaren.
- Det krävs tålamod och sådant lönar sig.
Träningschef Jouko Pakarinen berömmer András just för hans tålamod.
- Han är en idrottare som hela tiden tänker på vad han gör, också på träningen. András är alltid väl förberedd och planerar på sikt.
Båda hoppas på en bra insats i VM.
- Hårdaste motståndarna kommer från Ungern, Frankrike, Tyskland och Italien.

HANS NYMAN

09-1253 236, hans.nyman@hbl.fi"

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]